Jak budować wizerunek firmy za pomocą działań marketingowych?
Planując własną działalność gospodarczą musimy pamiętać o istotnym aspekcie jakim są działania marketingowe. Na początku odgrywają dużą role w budowaniu wizerunku naszej firmy, jej produktów lub usług w świadomości konsumentów, pomagając zaistnieć na rynku. Ale nie możemy zapominać, że marketing to działania długofalowe, które muszą być stale podtrzymywane i dostosowane do naszej branży, grupy docelowej i nie mogą się skończyć w momencie, gdy firma zacznie przynosić dochody.
Budowanie trwałych i solidnych relacji biznesowych powinno opierać się na wielu fundamentach, w tym na potwierdzonej przez opinie klientów rzetelności, jakości i wysokim standardzie obsługi. Niestety zasada „jak o nas piszą, tak nas widzą” często jest ignorowana przez przedsiębiorców – na rzecz podejścia „nie ważne jak, ale ważne, żeby o nas mówili”. Taka strategia jest krótkowzroczna i najczęściej skutkuje mozolnymi i kosztownymi działaniami naprawczymi wizerunku firmy czy też marki, albo koniecznością przemianowania i zaczynania wszystkiego z carte blanche….
Marketingowy „mix” – narzędzi online i offline
Współczesny marketing to miks wykorzystania technologii XXI wieku. i sprawdzonych tradycyjnych technik sprzedaży. I nie ma tu znaczenia grupa docelowa – jeśli prowadzisz sklep z materacami, które mają wspomagać kręgosłup i przyjmujesz, że to głownie oferta skierowana do klientów 50+, to ignorowanie social mediów w kampanii reklamowej będzie dużym błędem. Jak pokazują badania społeczne, ale i praktyka, to świadomość technologii i swobodne poruszanie się po Internecie, czy komunikacja za pomocą social mediów nie są domeną młodych ludzi.
Seniorzy coraz częściej aktywizują się informatycznie dzięki programom lokalnym czy w ramach szkoleń realizowanych z dotacji unijnych. Trzeba też brać pod uwagę, że na taki zakup może zdecydować się ktoś z zupełnie innej grupy wiekowej, a materac będzie prezentem dla starszej osoby. Marketing nie jest bytem chronicznym i ulega cały czas zarówno chwilowym trendom, jak i transformacjom wynikającym z postępu technologicznego. Skupianie się tylko na nowoczesnych środkach przekazu z całkowitym ignorowaniem tradycyjnych kanałów komunikacji, niweluje dość istotną kwestię – jak wpisanie się trwale w lokalny obraz rynku. Banery, ulotki czy billboardy wpisują się w regionalny krajobraz i tym samym umacniają świadomość otoczenia o naszej działalności w konkretnej lokalizacji.
Gadżety reklamowe
W wyniku rozwoju i coraz lepszej dostępności nowych technologii prasa drukowana ma coraz mniejsze znaczenie i cieszy się dużo mniejszą popularnością – właśnie na rzecz mediów elektronicznych.
Nie znaczy to jednak, że nie ma już miejsca na tradycyjne, sprawdzone metody reklamy, jak gadżety czy media drukowane. Gadżety są przykładem ogromnego potencjału reklamowego, mają bardzo szeroki zakres oddziaływania i są uniwersalne, bez względu na grupę docelową czy branżę. Moc przekazu gadżetu wynika z prostych bodźców – klient pije kawę z kubka z logo, zapamiętuje ją i jej i nazwę, a to w prosty sposób prowadzi do zbudowania więzi z naszą marką. Rynek oferuje bardzo szeroką ofertę gadżetów reklamowych od długopisów, przez kubki, koszulki, drobny sprzęt multimedialny a na bardziej luksusowych towarach, jak zestawy kawowe, kończąc. Pożądane oddziaływanie emocjonalne możemy osiągnąć za pomocą wielu różnych sposobów, jak chociażby odpowiedni projekt graficzny, hasło czy opakowanie, ale też design i jakość gadżetów.
Reklamy drukowane
Wydawać by się mogło, że media drukowane stopniowo przechodzą do lamusa, zwłaszcza w centrach miast, gdzie coraz częściej władze w znaczący sposób ograniczają powierzchnie do ekspozycji banerów czy tablic reklamowych. Oczyszczanie przestrzeni ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jednak wątpliwe wydaje się, by z dnia na dzień, we wszystkich miastach doszło do całkowitego zakazu umieszczania tablic reklamowych. Najbardziej rozsądne wydaje się rozwiązanie wprowadzone w Łodzi, tj. wydzielenie trzech stref z określeniem dozwolonych nośników reklamowych. Nie należy więc z góry skreślać z naszej koncepcji marketingowej tej opcji reklamy.
Wiele kontrowersji budzą ulotki – forma praktykowana od początku lat 90-tych, ale na przestrzeni ostatnich lat zyskująca wielu przeciwników – chociażby ze względów ekologicznych i zastrzeżeń co do skuteczności. Coraz szerzej pojawiają się opinie, że liczba rozdawanych na ulicach, wtykanych za wycieraczkę samochodu czy upychanych w skrzynkach na listy, ulotek doprowadziła do negatywnego odbioru i większość ludzi automatycznie wręcz je wyrzuca, nie zwracając uwagi czego dotyczą. Jest w tym sporo racji, natomiast można do tego podejść kreatywnie i zoptymalizować strategię do branży i rynku.
Ciekawa, wyróżniająca się ulotka niekoniecznie musi od razu wylądować w śmietniku, zwłaszcza jeśli kolportaż nie będzie opierał się na anemicznym wystawieniu ręku i martwym spojrzeniu kolportera. Ta forma mimo wszystkich mankamentów nadal ma ogromny zasięg i pozwoli dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów.
Windery są równie, co ulotki u gadżety, wartym uwagi rozwiązaniem, bo łączą w sobie -stosunkowo trwałą pod kątem warunków atmosferycznych – formę z możliwością dość łatwego montażu/demontażu i transportu. Skrzydła reklamowe to nic innego jak maszt z obciążnikiem, zabezpieczającym przed wywróceniem i flaga z dowolnym nadrukiem. Są idealne zarówno jako narzędzie promocji na imprezach plenerowych, targach, ale również jako stały element na zewnątrz i wewnątrz budynków.
Kolejnym ciekawym nośnikiem jest billboard – rozwiązanie znane, popularne i skuteczne, bo iluż z nas, stojąc w korku czy na światłach, nie rozglądało się wkoło? Nawet jeśli wydaje nam się, że nic nie przykuło naszej uwagi, to przekaz podprogowo został zapisany. I gdy staniemy przed koniecznością np. wyboru szamponu do włosów, to ręka sama skieruje się ku temu, który właśnie na billboardzie sygnowała swoim nazwiskiem aktorka z naszego ulubionego serialu. Wiele z haseł reklamowych umieszczanych na billboardach trwale zapisało się w języku potocznym i używamy ich często nawet nieświadomi, że to pamięć podsuwa tekst oglądany codziennie przed skrzyżowaniem w drodze do pracy.
Oceniajmy naszych potencjalnych klientów przez pryzmat swoich własnych „prywatnych” zachowań. Wszyscy jesteśmy podatni na te same generalne mechanizmy i emocje. Nawet doświadczeni handlowcy wykorzystujący w swojej pracy na co dzień różne niuanse i techniki manipulacji, będąc na zakupach jako „Kowalski”, ulegają chwytom typu „2+1 gratis” czy zapełniają swój koszyk niepotrzebnymi artykułami, bo droga do produktów podstawowych prowadzi przez tysiące innych, mniej niezbędnych….
Zarządzanie materiałami reklamowymi
Przy budowaniu kampanii reklamowej zarówno tej krótkofalowej, jak i nastawionej na działania długofalowe możemy skorzystać z ogromnej ilości rozwiązań i środków. Warto pamiętać, żeby założyć optymalną ilość różnego rodzaju akcesoriów – nie wymagającą ciągłych uzupełnień, ale i nie obciążającej za bardzo naszej przestrzeni. Zamawiając z wyprzedzeniem czasowym, np. świąteczne podarunki dla długoletnich klientów, oszczędzimy sobie niepotrzebnego stresu i jesteśmy w stanie skorzystać z korzystniejszych ofert cenowych, bo wiadomo, że artykuły sezonowe na przestrzeni roku mają bardzo duże wahania cen.
Bezpieczne przechowywanie materiałów reklamowych
Przydatnym rozwiązaniem na wszelkie zapasy gadżetów, materiałów marketingowych czy sezonowe reklamy są magazyny self-storage, jak Sejfboksy zlokalizowane w Sosnowcu. W boksie o pow. 1 m3 zmieścisz np. zapas ulotek z informacją o promocji wiosennej, banery świąteczne itp. W większych – np. o powierzchni 3 m2 swobodnie ulokujesz windery, stoisko ekspozycyjne czy kartony z długopisami i kubkami przygotowanymi dla odwiedzających stoisko na najbliższych targach branżowych. Natomiast 10m2 może swobodnie spełniać funkcję całorocznego archiwum marketingowego.
Wszystko zależy od potrzeb Twojej firmy. Sejfboksy gwarantują ochronę przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi czy gryzoniami, a system alarmowy i monitoring chronią dostęp osób niepożądanych. Masz swobodny dostęp do swojego boksu, 24h/7. To wygodne rozwiązanie również dla regionalnych przedstawicieli handlowych, którzy mogą spokojnie zdeponować w sejfboksie cały zapas materiałów i w razie potrzeby wyciągać tylko niezbędną ilość, co niweluje problem przeładowanego samochodu czy ryzyka uszkodzenia.